Nog maar net is de Notre-Dame kathedraal van Parijs gerestaureerd na een vreselijke brand waarvan de oorzaak nooit is achterhaald, of de wieken van het cabarettheater Moulin Rouge stortten even mysterieus neer en namen de eerste drie letters ‘MOU’ mee in hun val. President Macron kwam onmiddellijk de plaats van het onheil bezoeken en beloofde een snelle wederopbouw. ‘Mou’? Dat betekent iets als zacht en week, en zou op de billen van de danseressen kunnen slaan, maar ook op de tristesse van de omwonenden. Of beide.
Supersprinkhaan
File op de Mount Everest
Dat Parijs vergeven is van de bedwantsen, blijkt dan toch een kwakkel, gelanceerd door de Russen. Toch houden de Franse hoofdstedelingen hun hart vast voor wat op hen afkomt: de Olympische Spelen van deze zomer, en de invasie van iets wat nog vele malen erger is dan het ongedierte dat we soms op de beddenlakens aantreffen, namelijk de bezoekende wereldbevolking. De plaag der plagen. De mens als zich een weg vretende supersprinkhaan die alleen een dorre woestenij achterlaat.
Opeens vinden de Nepalezen, die van toerisme leven, dat de jaarlijkse invasie van Mount Everest beklimmers hun goden beledigt, en dat ze vooral veel vuiligheid onderweg achterlaten. It ’s NOT the economy, stupid.
Bij het massatoerisme dat de tweede helft van de vorige eeuw tot bloei kwam, worden vandaag grote vraagtekens geplaatst. Opeens vinden de Nepalezen dat de jaarlijkse invasie van Mount Everest beklimmers hun goden beledigt, en dat ze vooral veel vuiligheid onderweg achterlaten. It ’s NOT the economy, stupid. In Barcelona, topbestemming voor city-trips, protesteren vandaag bewoners tegen de cruiseschepen die hun lading lossen, de doorgeslagen Airbnb-verhuur, de belachelijk goedkope Ryan-Airtickets, de onleefbaarheid van geteisterde buurten. Idem dito voor Amsterdam, Rome, Venetië, Brugge, en tutti quanti.
De haattaal van de moe getergde bewoners is niet mis te verstaan: vreemde ratten, rolt uw matten. Zeg je dat hier tegen migranten, dan word je zo naar de Dossinkazerne gestuurd. Gaat het om verwante afweerreflexen? Is de toerist een gelegenheidsmigrant, en de migrant een lange-verblijfstoerist, en lokt hun gedrag dezelfde xenofobie uit vanwege de autochtonen?
Heterotopie
Jaarlijkse omvolking in Benidorm
We beschouwen de massa-import van allochtonen, zeker uit Zuiderse regionen, terecht als een probleem. Ze zijn lawaaierig, irritant, soms zelfs gewelddadig, en hebben lak aan onze cultuur en tradities. Maar kijk, als we Barcelona bezoeken, zijn de rollen omgekeerd, zijn wij het die overlast berokkenen en ons als veroveraars gedragen.
Het gras is altijd groener aan de overkant, en verre einders lonken. Dat is al sinds de homo sapiens 65.000 jaar geleden het Afrikaanse continent verliet.
Ik zeg ‘wij’ en ik bedoel in de brede zin, wij, Europeanen. Duitsers, Engelsen en Nederlanders worden in zonnige vakantiecentra algemeen beschouwd als varkens die de ganse nacht luid lallend de boel vol kotsen en hun gevoeg op straat doen. De lokale cultuur interesseert hen geen bal, ze willen vooral zuipen. Maar ook de Vlamingen die naar Turkije reizen, willen daar steak friet eten en halfnaakt rondlopen, zoals de Turken zich in België als Turken willen gedragen, halalvoedsel eisen en tussendoor hun oorlogjes uitvechten. Nu zelfs op droomeiland Tenerife toeristen worden uitgescholden als barbaarse indringers die de eigenheid van de plek bedreigen, komt de gelijkenis met de migrant weer wat dichterbij.
Nederlandse toerist doet in Mallorca zijn gevoeg op iemand die een dutje doet
Natuurlijk zijn de perspectieven verschillend, dat weet ik wel. De migrant wil een nieuw leven opbouwen, de toerist heeft maar een tijdelijke nood aan een kick. Toch is de heterotopie (de ‘andere plek’, en de aantrekkingskracht daarvan) iets fundamenteels, zoals de filosoof Michel Foucault beschreef. Het gras is altijd groener aan de overkant, en verre einders lonken. Dat is al sinds de homo sapiens 65.000 jaar geleden het Afrikaanse continent verliet. Waarom precies is niet geweten. Was het daar dan zo slecht?
Dezelfde vraag kan men stellen bij bepaalde migranten en asielzoekers die Europa proberen binnen te dringen. Ik maak nu even abstractie van ramplocaties als Soedan en Tsjaad, waar niemand wil wonen en waar ik ook zou maken dat ik wegkwam indien mogelijk. Maar neem het voorbeeld van Nigeria of Marokko. Nigeria is de snelst groeiende economie van Afrika, toch staat deze nationaliteit in de top-tien van lieden die in de EU asiel aanvragen. Marokko is de zesde economie van Afrika met een bbp van bijna honderd miljard euro. Daar zijn veel handen voor nodig. Toch komen ze bij bosjes in Europa aan, de Marokkaanse gelukzoekers, en hebben er een gevaarlijke bootreis voor over. Om hier als in Marokko te kunnen leven, en met een lange baard en in djellaba rond te lopen.
Nieuwe kolonisatiegolf
Brusselse jongeren palmen het recreatiepark van Blaarmeersen/Gent in en amuseren zich met een karper
Zo bepalen twee tegengestelde oerinstincten de spanningen op deze planeet: de drift om te migreren, te veroveren en te bezetten, en anderzijds de drang om territorium, identiteit en cultuur af te schermen tegen indringers. Vandaag en bij ons is vooral de laatste impuls in opgaande lijn. Met de implosie van de globalistische bubbel komen oude autonomistische reflexen terug tot leven, en dat vertaalt zich in een opmars van (extreem) rechts.
In essentie gaat het om bezetting, usurpatie, soms zelfs met manifest geweld en terreur. Niet te verbazen dat dit leidt tot spanningen en politieke consequenties.
Het begrip ‘kolonisatie’ krijgt in de 21ste eeuw een andere invulling, jammer voor de wokes die aan de 19de eeuwse definitie vasthouden: de nieuwe kolonisatiegolf gaat van Zuid naar Noord, en valt samen met de massamigratie die de autochtone cultuur dreigt te verdringen. Dikwijls zelfs met de steun van het thuisland, zoals in het geval van Turkije en Marokko. En met een lokale overheid die collaboreert of laat begaan. In essentie gaat het om bezetting, usurpatie, soms zelfs met manifest geweld en terreur. Niet te verbazen dat dit leidt tot spanningen en politieke consequenties. Of vluchtgedrag van inboorlingen. In Machelen, snelst groeiende gemeente van Vlaanderen, lopen de autochtone bewoners weg, zo hard ze kunnen.
Ziezo, weer een paar misverstanden opgelost. Een goede raad: ga niet naar Parijs deze zomer. Teveel volk, teveel Fransen, teveel buitenlanders, teveel sportlui, teveel vallende molenwieken, te dure prijzen, teveel criminaliteit, teveel terreurdreiging, van alles teveel eigenlijk. Advies nummer twee: laat niet op u kakken. Mensen hebben het recht om gerust gelaten te worden in hun stek, en reizen zou terug moeten gaan over verwondering en terughoudendheid jegens de bezochte plek, zelfs achter de hoek. Ik ken een paar goede adressen om deze zomer te toeven, maar deel ze zo min mogelijk. In alle vriendschap.
Vindt u deze column interessant, leerrijk, controversieel, of hebt u tenminste eens goed kunnen lachen? Dan is een donatie, hoe bescheiden ook, misschien een goed idee.